فکر اسلامی

جماعت اخوان المسلمین از دید ماموستا کریکار

ما و جماعت  اخوان المسلمین …

این نوشته برگردان یک سلسله مبحث ماموستا کریکار حفظه‌الله  تحت عنوان "ما و سایر مسلمانان " می‌باشد که در آن نقطه نظرات جنبش شاهدان در خصوص سایر جماعات بیان شده است.

 

محورهای کلیدی این سخنرانی جناب ماموستا عبارتند از:

 

1. بایستی رابطه ایمانی را با رابطه حزبی جایگزین کرد. حلقه‌ی مسجدی شامل تمامی جریانات اخوانی، جهادی، مدخلی و صوفی است، اینان مادامی که اهل اسلامند با آن‌ها رابطه برادرانه خواهیم داشت.

 

2. ما خود را حق می‌دانیم اگرچه ممکن است در اشتباه باشیم و طرف مقابل را در خطا می‌بینیم اگرچه ممکن است حق با آن باشد، دلیل از کتاب و سنت گرفته می‌شود و با تطبیق خودمان با وحی حق و باطل از هم جدا می‌شوند.

 

3.هرکدام از این چهار گروه اصلی دارای فضل هستند و نقش مثبتی در هدایت مردم دارند، مثلاً عقیده مردم به این درجه خلوص و پاکی نمی‌رسید اگر سلفی‌ها نبودند، اگر هم اخوان المسلمین نبود، فکر باهم بودن دین و دولت اینگونه نمو پیدا نمی‌کرد. نقش صوفی‌ها هم در پرورش اخلاقی مردم غیر قابل انکار است.

 

4.اخوان سه رکن بسیار خوب را در زمینه‌های زیر ایجاد کرد:

 

الف: پایه گذاری فکر اسلامی

 

اخوان این فکر که اسلام دین و دولت است را زنده کرد؛ همچنین سنگری علیه سکولاریسم ایجاد کرد و توانست در مقابل آنها به پا خیزد.

 ما این گذشته اخوان را از بین نمی‌بریم. بلکه با اهمیت دادن به عقیده، ولاء و به را و تحدید مرز ایمان و کفر و... آن را ترمیم می‌کنیم. اساس این عقیده بر لااله الا الله است. ما بر این عقیده نیستیم که با دموکراسی اسلام بازگردانده می‌شود.

 

ب: پرورش اسلامی:

باید پذیرفت اخوان المسلمین در پرورش فرد، خانواده و جامعه و نشر اخلاق نقش خوبی داشته است. برای مثال بازگشتن حجاب اسلامی به کوردستان عراق توسط اخوان بوده، اگرچه اکنون شاید تمامی محجبه ها اخوانی نباشند، اما ریشه زنده گرداندن این کار به اخوان برمیگردد.با جایگزین کردن پرورشی امتی به پرورش حزبی کار اخوان را ادامه می‌دهیم.

 

 ج: صبر و استقامت در دعوت :

اخوان المسلمین در دعوت صبر زیادی کردند. افراد این جماعت انواع شکنجه، زندان و ...را کشیده‌اند. اخوان المسلمین به صورت موسساتی عمل می‌کنند به همین خاطر معمولا جدا شدن افراد از آن‌ها باعث انشقاق نمی‌شود.

صبر و استقامت در جهاد و دعوت را جایگزین صبر و استقامت در دعوت محض می‌کنیم. همچنین با بیان تفاوت بین بیان، بلاغ،دعوت و شهادت راه درست را به مردم نشان خواهیم داد. ولاء وبراء و کفر به طاغوت را باید علنی کنیم، اما درعین حال این مانع ارتباط ما با آن‌ها نمی‌باشد.

 

5.ما اکنون در مرحله «راه شناسی» هستیم: بدین معنی که در بین تمامی این جریانات و مدرسه‌ها راه ما چیست؟

 

به طور خلاصه: منهج و عقیده اسلامی از شیخ الاسلام ابن تیمیه + فکر اسلامی از سید قطب.

 

 

 

 

 

212 جار خوێندراوه‌ته‌وه‌
09/08/2018
بڵاوكردنه‌وه‌ی بابه‌ته‌كان مافی هه‌موو كه‌سێكه‌ به‌مه‌رجێك ئاماژه‌ به‌ سه‌رچاوه‌كه‌ی بدات.